fbpx
 

Maar Johannes! Je was toch juist kritisch op Agora-onderwijs?

29 maart 2023

Een notitie van Johannes Visser in De Correspondent waarin hij zijn oorspronkelijke standpunt over Agora-onderwijs heroverweegt en nieuwe inzichten deelt over het belang van nieuwsgierigheid en het doel van leren.

Notitie | Johannes Visser in De Correspondent – 29 maart 2023

Zes jaar geleden had ik een meningsverschil met collega Rutger Bregman. Althans, zo leek het. In Roermond was toen net de eerste ‘Agora’-school begonnen, en ik was langs geweest voor een reportage. Op die school was de nieuwsgierigheid van leerlingen het vertrekpunt. Ze bedachten hun eigen ‘challenges’ waar ze met hun coaches aan werkten. Leerlingen hadden hun school ook zelf ingericht, herinner ik me nog, en dat zag er wat rommelig uit.Ik besloot er geen reportage over te schrijven, mede omdat Drummen leerlingen een diplomagarantie gaf: door de Agoriaanse werkwijze zouden ze zonder zittenblijven een diploma halen op het niveau waarop ze binnenkwamen. Dat vond ik misleidend. In een column schreef ik: ‘Agora wordt het zoveelste voorbeeld van een school die radicaal ander onderwijs aanbood en vastliep op het eindexamen, met boze ouders en ontgoochelde kinderen tot gevolg. Weer een argument om te zeggen: zie je wel, alles moet.

Lees de hele notitie bij De Correspondent


Artikel delen?
Deel dit artikel op je eigen tijdlijn.

Artikel delen?
Deel dit artikel op je eigen tijdlijn.